Weekly News

Christiaan Bolck over het gebruik van biobased materialen

Hoe hoorde je voor het eerst over biobased materialen?

“Begin jaren ’90 hoorde ik over bioplastics, die hun intrede deden in toepassingen voor consumenten. Er werd veel gesomberd over het milieu. Ik ben altijd iemand geweest die daar liever niet aan meedoet en graag denkt in oplossingen.”


Wat is het grootste misverstand over biobased?

“Dat het in de kinderschoenen staat en duur zou zijn. Er zijn al zoveel toepassingen. Kijk naar de biokunststoffen waarin bio-producten worden verpakt in de supermarkt en Coca Cola die de ‘plant bottle’ introduceerde; een fles die voor 25% is gemaakt uit plantaardige grondstoffen. Om de onbekendheid weg te nemen hebben we de Catalogus biobased verpakkingen gemaakt om geïnteresseerde bedrijven wegwijs te maken.”


Waarom zouden bedrijven moeten investeren in biobased verpakkingen?

“Het is een ideaal verkoopvehikel waarmee je je kan onderscheiden. Vergeet niet dat een normale verpakking vaak een consumer dissatisfier is. Er heerst ergernis over verpakte producten die veel afval geven. Biobased heeft de potentie om deze ergernis om te zetten in iets positiefs dat bijdraagt aan de merkwaarde.”

Delen

Journalist

NIEUWE VERPAKKINGSINDUSTRIE

Related articles