Weekly News

Bleckmann dé partner voor fashion-en lifestylelogistiek

Wie fashion- en lifestylelogistiek zegt, die zegt Bleckmann. Het bedrijf kent de branche van binnen en buiten.

,, Door onze bedrijfscultuur creëren we flexibiliteit en snelheid. We zijn hierdoor snel gegroeid. Het zijn de snelle bedrijven die langzame overnemen.’’

Binnen zes weken een warehouse inrichten en 125 medewerkers opleiden voor het runnen van een logistieke operatie? Het lijkt haast onmogelijk, maar voor logistiek dienstverlener Bleckmann is het geen enkel probleem. Als marktleider in de fashion en lifestyle logistiek is het bedrijf als geen ander bekend met flexibiliteit en snelheid.


Het laatste jaar werd tot drie keer toe een vergelijkbare megaklus in een korte periode geklaard, onder meer in de Verenigde Staten. Het geheim: de bedrijfscultuur van Bleckmann waar in plaats van een hiërarchische structuur een netwerkcultuur heerst, aldus mede-eigenaar Steven Rymenans, die verantwoordelijk is voor de strategie en internationale ontwikkeling van de organisatie.


,, Door onze bedrijfscultuur creëren we flexibiliteit en snelheid. We leggen zoveel mogelijk verantwoordelijkheid neer zo laag mogelijk  in de organisatie. We willen niet steeds controleren wat onze medewerkers doen, we motiveren en inspireren liever. Korte communicatielijnen zijn cruciaal. We werken ook veel in projectgroepen, ad hoc wordt aan medewerkers gevraagd aan te schuiven om bijvoorbeeld mee te denken over nieuwe werkmethodes. Dat houdt het werk leuk. Het zijn niet de grote bedrijven die de kleine bedrijven inhalen. Nee, het zijn de snelle bedrijven die de langzame overnemen.’’


Bleckmann is marktleider als het gaat om modelogistiek. In 2010 kocht een groep ondernemers de Belgische marktleider Belspeed en kort daarna (in 2014) TNT Fashion Logistics. Dit laatste bedrijf was voor haar inlijving door TNT al ruim 150 jaar actief in de modelogistiek onder de naam Bleckmann. De nieuwe eigenaren onder aanvoering van CEO Johan Milliau en Steven Rymenans besloten het bedrijf de oorspronkelijke naam terug te geven, een eerbetoon aan Benjamin Bleckmann die in 1862 zijn expeditiebedrijf begon in Oldenzaal. Met meer dan 150 jaar ervaring kent het bedrijf de branche van binnen en buiten.

 

,, We zijn inmiddels op drie continenten aanwezig. In zes landen hebben we platforms gebouwd: Nederland, Groot-Brittannië, België, de Verenigde Staten. China en Hongkong. We blijven groeien.”


Jaarlijks verwerkt Bleckmann meer dan 300 miljoen artikelen. Via de modernste ict-oplossingen zijn klanten altijd over de laatste ontwikkelingen op de hoogte. En dat waardeert de kledingbranche. Bekende klanten zijn bijvoorbeeld Michael Kors?en Superdry. Deze zomer koos ook het schoenenbedrijf ALDO Groep voor Bleckmann als logistiek partner. De logistiek dienstverlener neemt de belevering van ruim tweeduizend winkels op zich en is tevens verantwoordelijk voor de e-commerce. Voordeel: de logistiek dienstverlener kan niet alleen het transport verzorgen, maar ook de import en douane-afhandeling bijvoorbeeld. ,,Klanten kiezen voor ons omdat ze weten dat hun product bij ons in goede handen is. Timing en nauwkeurigheid zijn essentieel, klanten verwachten dat de producten precies zoals besteld aankomen op de juiste locatie en op het juiste tijdstip. We weten alles over de sector en of het nu om hangende logistiek, plat verpakte kleding, schoenen of e-commerce gaat, we ontzorgen de gehele logistieke operatie.’’


Bij de doelgroep van  Bleckmann, fashion en lifestyle merken, vormt online verkoop een belangrijke aanvulling op bestaande retailkanalen. “We hebben in een vroeg stadium zwaar geïnvesteerd in de IT- en operationele infrastructuur om de e-commerce beleveringen goed te kunnen ondersteunen. Daar plukken we nu de vruchten van. Zo kunnen onze klanten winkelbeleveringen en e-commerce orders uit dezelfde voorraad verkopen. Deze zogenoemde omni-channel benadering is cruciaal voor het succes van onze klanten. Daarnaast speelt de efficiënte afhandeling van retourenstromen een grote rol, inclusief zaken als kwaliteitscontrole.” Door de brede e-commerce kennis die het  bedrijf heeft opgedaan, overtuigt Bleckmann in toenemende mate ook niet-traditionele als partner voor hun e-commerce afhandeling. 

Feit

Ooit gestart in 1862 als transportonderneming voor de Twentse textielindustrie en in 1983 in het Belgische Eupen,  is Bleckmann Europees marktleider in de fashion- en lifestyle logistiek, met een zeer sterke nadruk op online verkoopkanalen. 

Delen

Journalist

Related articles