Weekly News

Data is het goud van morgen

De nieuwe industriële revolutie maakt productie goedkoper, duurzamer en meer gericht op innovatie. De klant wil geen machine meer, maar performance. En dat kan. Dankzij data. “Data is het goud van morgen”, zegt Mark van Boxsel van Delaware. Een bedrijf waarmee de industrie de razendsnelle ontwikkelingen kan bijbenen.

De nieuwe industriële revolutie voltrekt zich op alle terreinen. Of het nu gaat om food, automotive of manufacturing van consumentenproducten. “Klanten willen ontzorgd worden”, verklaart Mark van Boxsel, business development manager bij Delaware. “Ze willen de verantwoordelijkheid voor de uptime van machines bij de fabrikant leggen en dat hun machine voor 99,9 procent produceert.”

Van Boxsel ziet een duidelijke trend in het verschuiven van bezit naar gebruik. Goed voorbeeld is de consument die muziek wil luisteren en dus Spotify gebruikt. “Hij hoeft geen CD meer.” Hetzelfde doet zich voor in de machinebouw. “Traditioneel levert de machinebouwer een apparaat met service en garantie. Maar tegenwoordig zegt de klant: ‘Ik wil gewoon productiecapaciteit. Liefst 24/7.’ En de leverancier moet zich maar richten op de levenscyclus van het product.”


Dit afrekenmodel maakt de hele industrie goedkoper, duurzamer, maar ook meer gericht op innovatie. De leverancier moet letterlijk alles over de geleverde machine en het productieproces weten. Op elk moment. Zodat bijvoorbeeld realtime software-updates kunnen worden doorgevoerd. De leverancier wil kunnen voorspellen wanneer een onderdeel moet worden vervangen. Hij dient duizenden onderdelen continu te monitoren en te vergelijken met de nieuwste technologieën.

Alle data is van belang en dient te worden geanalyseerd en geïmplementeerd. Machines worden dus gekoppeld aan het internet. Smart Industry wordt de komst van Internet of Things in de industrie genoemd. Of ook wel Industry 4.0. 

Vergeleken met andere landen in de EU en zeker met de VS zijn Nederlandse bedrijven nog redelijk conservatief, meent Van Boxsel. “Data is het goud van morgen. Maar veel bedrijven in Europa laten dat liggen. Het zit bij bedrijven als Google en Amazon. Terwijl juist dáár, bij de data, het kapitaal zit om de slag naar de toekomst te maken.”

En zo gebeurt het dat bedrijven in Europa juist geconfronteerd worden met disruptieve technologie. En met concurrentie uit onverwachte hoek. “Als wij met z’n tweeën morgen een dakdekkersbedrijf beginnen, met alle data just in time en een pool aan dakdekkers, dan kunnen wij dat beter dan de bestaande bedrijven. Want wij beschikken over de data en de analytics.”

Data is de smeerolie. Zonder data loopt de hele industrie vast. Neem een 3D-printing bedrijfje. Elk onderdeel kun je binnen een uur leveren. Maar je moet wel over het ontwerp beschikken. Dat kun je downloaden van Amazon, of eender welk depot. 




Veel bedrijven begint het te duizelen, weet Van Boxsel. “’We willen iets met IoT’, zeggen ze dan. Maar IoT is nooit een doel. Performance is het doel. Het ontzorgen van de klanten.” Het is een complext traject, begrijpt hij. Maar gelukkig heeft Delaware alle kennis in huis en alle componenten om het complete traject te ondersteunen.

Om klanten op maat te begeleiden en ondersteunen heeft Delaware modellen ontwikkeld die ze per klant concretiseren  “We houden interviews, bereiden ons voor op het bedrijf van de klant en wat er speelt in de branche en geven een workshop op maat van een halve dag. En we begeleiden de klant bij een omschakeling.”

Modellen worden geconcretiseerd met de nieuwste technologie. “Binnen drie tot vier weken kunnen we al iets opbouwen waarmee we datastromen analyseren.” Delaware innoveert met de klant mee. “Wij zijn de Sherpa. Je moet zelf die berg op, maar wij helpen sjouwen en we weten de weg.” Delaware heeft de software, wil Van Boxsel maar zeggen. En het bedrijf is thuis in het ecosysteem met de juiste partners.

Daarmee is het bedrijf ook in staat om kleine projecten uit te voeren bij de klant. “We blijven als het ware bij de klant kamperen. Als het moet, zijn we met drie of vier mensen aanwezig en developpen samen, binnen een week, een werkende oplossing.”

Veel wil Delaware er nog niet over kwijt, maar vanaf januari gaat het bedrijf met een vrachtwagen door Nederland en België trekken. “Ons doel is innovatie naar de klant brengen”, verklapt Van Boxsel.


Meer weten over de concrete oplossingen die Delaware biedt? Kijk dan hier!

Feit

Delaware helpt klanten met hun digitale transformatie. Daarbij wordt volop gebruik gemaakt van technologie van partners als SAP, Microsoft en OpenText.

De snelgroeiende, internationale organisatie blijft klanten continu ondersteunen wendbaar te blijven en continuïteit te waarborgen. Hun duurzame businessmodel richt zich op langetermijnsucces met geavanceerde oplossingen en services.

Delen

Journalist

Related articles