Weekly News

AkzoNobel won eind 2016 de 28ste editie van De Gouden Noot, dankzij een innovatieve mini-roller kleurtester. ONTWIKKELINGEN

De Gouden Noot: duurzaam, effectief en innovatief

Het maken van een goede verpakking is ingewikkelder en belangrijker dan je denkt. Om die sterk groeiende industrie een boost te geven bestaat De Gouden Noot, een award die innovaties op het gebied van verpakte producten en verpakkingen moet stimuleren. De laatste winnaar: AkzoNobel.

‘Want verf in de juiste kleur op je eigen muur zien, is eigenlijk de enige manier om het exacte beeld te krijgen van het eindresultaat’

De Gouden Noot kent een rijke geschiedenis en is opgericht door het NVC Nederlands Verpakkingscentrum, een vereniging van bedrijven die het belang erkennen van verpakken als activiteit binnen de keten van verpakte producten. De Gouden Noot dankt zijn naam aan de trofee met daarin een massief gouden walnoot, het wereldwijde teken van een duurzame, effectieve en innovatieve verpakking. Een bekende winnaar is bijvoorbeeld de ‘1-2 OPEN deksel van HAK’, waarmee je met twee eenvoudige bewegingen de anders altijd zo lastig open te krijgen potjes appelmoes of erwten open klikt.  


AkzoNobel won eind 2016 de 28e editie van De Gouden Noot, dankzij een innovatieve mini-roller kleurtester. De multinational wilde na uitgebreid onderzoek een oplossing bedenken om consumenten sneller en beter een kleur verf te laten kiezen. Er wordt, aldus AkzoNobel, namelijk teveel getwijfeld op dat vlak. “En dan kiezen ze voor iets veiligs als wit, of ze kiezen helemaal niet meer”, zegt Nicole van Wakeren-van Leeuwen, Global Filling & Packaging Performance Head bij de decoratietak van AkzoNobel. 


Het resultaat: een kleurtester, in de vorm van een mini-verpakking met echte verf . De tester heeft een geïntegreerd mini-rollertje om de verf mee aan te brengen terwijl je in het flesje knijpt. “Want verf in de juiste kleur op je eigen muur zien, is eigenlijk de enige manier om het exacte beeld te krijgen van het eindresultaat”, meent Van Wakeren-van Leeuwen. “En dan ook op de momenten dat het licht in je huis verandert.” Prof. dr. Onno Omta van de Wageningen Universiteit, juryvoorzitter van De Gouden Noot , is het daar roerend mee eens. “Zien is geloven: met de kleurtesters kunnen consumenten gemakkelijk thuis hun favoriete verfkleuren op de muur uitproberen”, voegt hij toe. “Dit product zorgt ervoor dat zij eenvoudig precies de juiste kleurkeuze kunnen maken.” 


De Zilveren Noot (tweede prijs) ging naar de ‘Ecobulk HX IBC’ van Schütz Benelux, een gesloten verpakkingssysteem met geïntegreerd roerwerk waarmee herhaaldelijk roeren mogelijk is, zonder de verpakking te hoeven openen. De Bronzen Noot (derde plek) was voor GreeNest, ingezonden door Huhtamaki Molded Fiber Netherlands. De GreeNest is een vernieuwende verpakking die gemaakt is van 50% natuurgras vezel en van 50% gerecycled papiervezel.


Op 1 september 2017 zal de kick-off van de 29e editie van De Gouden Noot plaatsvinden. 

Delen

Journalist

Ger de Gram

Related articles