Weekly News

Hester Klein Lankhorst Directeur Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) ONTWIKKELINGEN

Nederland hotspot voor innovatieve verpakkingen

‘Een circulaire economie is noodzakelijk om de aarde leefbaar te houden voor volgende generaties en creëert tegelijk nieuwe economische kansen’

Wie aan Nederland denkt, ziet tulpen, dijken en dj’s voor zich. Een circulaire verpakking zou in dit rijtje niet misstaan. Steeds vaker krijg ik in het buitenland complimenten over de manier waarop wij verpakkingen verduurzamen. Nederland herbergt een keur aan bedrijven die werken aan innovatieve, duurzame oplossingen voor het verpakken van producten. Zo introduceerde fruitimporteur Eosta vorig jaar biologische avocado’s, waarop dankzij ‘natural branding’ te zien is dat ze biologisch zijn. Dit maakt een verpakking, die doorgaans biologische van niet-biologische versproducten onderscheidt, overbodig. Marcel’s Green Soap verkoopt schoonmaakmiddelen in flessen van polyethyleen dat volledig wordt gewonnen uit uw plastic verpakkingsafval. En Unilever heeft voor zijn kleinere, ‘compressed’ deodorant veel minder aluminium nodig. Niet voor niets zijn diverse R&D-centra van toonaangevende multinationals als FrieslandCampina en Heinz hier gevestigd. Deze voorbeelden geven aan dat Nederland de innovatiekracht in huis heeft die onmisbaar is om de verpakkingsketen verder te verduurzamen.


Het gaat hier niet om een paar individuele verpakkingen die het milieu minder zwaar belasten. De beweging naar een circulaire economie voor verpakkingsmateriaal is veel breder. De zogenoemde brancheverduurzamingsplannen zijn hiervan het meest tastbare bewijs. In een verduurzamingsplan stelt een branche zich concrete doelen die bijdragen aan verduurzaming van de verpakkingsketen. Bijvoorbeeld door het verpakkingsgewicht in de branche terug te dringen of vaker te kiezen voor gerecycled materiaal. 


De gemaakte afspraken vragen om innovatieve oplossingen, niet alleen met betrekking tot materiaal, maar ook waar het gaat om processen om de verpakking heen, zoals de logistiek. Inmiddels valt 88 procent van het verpakkingsgewicht dat in Nederland op de markt wordt gebracht onder een brancheverduurzamingsplan. 


Voor dit verduurzamingsinstrument – een unicum in Europa – bestaat internationale belangstelling, juist omdat het de verantwoordelijkheid bij de hele branche legt, en niet alleen bij de koplopers die uit zichzelf al een tandje harder lopen. Deze voorlopers houden de ruimte om verder te gaan dan het brancheverduurzamingsplan, terwijl de achterblijvers worden gemotiveerd om aan de slag te gaan met duurzaam verpakken. 


Een circulaire economie is noodzakelijk om de aarde leefbaar te houden voor volgende generaties en creëert tegelijk nieuwe economische kansen. Om dichter bij een circulaire economie voor verpakkingen te komen, hebben we duurzame innovatie nodig. En die hebben we in huis, zoals u hierboven hebt kunnen lezen. Die fles allesreiniger van 100 procent gerecycled plastic verpakkingsafval kan uitgroeien tot een nieuw icoon van Nederlandse bodem.

Feit

Hester Klein Lankhorst Directeur Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV)

Delen

Journalist

Related articles