Weekly News

TIP Trailer Services: alles voor de oplegger

Groot geworden door klein te blijven. Het is een cliché, maar wel een die van toepassing is op TIP Trailer Services. De grootste dienstverlener ter wereld op het gebied van opleggers houdt de lijnen kort en de vensters open. Dit zorgt voor een cultuur waarin klant en medewerkers voorop staan en innovatie het resultaat is.

'Onze filosofie is dat werknemers zich goed moeten voelen, pas dan kunnen ze de beste dienstverlening geven aan de klant.'

Het is makkelijk je te verbazen over de grootte van TIP Trailer Services: wereldwijd 80.000 opleggers in bezit, 25.000 tot 30.000 opleggers in beheer, meer dan honderd eigen werkplaatsen in Europa. Het maakt van TIP Trailer Services de grootste in de wereld op het gebied van korte huur, lease, onderhoud en verkoop van opleggers, met alleen in Nederland al 23 verhuurvestigingen en werkplaatsen. 


We zouden kunnen zeggen dat TIP hierdoor heel efficiënt kan opereren. Dat door de omvang de dienstverlening heel breed is, van huur voor een dag tot volledige ontzorging van de vloot. Of we zouden kunnen zeggen dat de klant in heel Europa een aanspreekpunt heeft. 


Het is echter meer bijzonder om te horen hoe Rogier Laan, algemeen directeur TIP Benelux, over medewerkers en klanten van TIP praat. “Je kan werknemers en klanten niet los van elkaar zien. Onze filosofie is dat werknemers zich goed moeten voelen, pas dan kunnen ze de beste dienstverlening geven aan de klant.”


TIP werkt daarom met een platte organisatie waarbij iedereen bij elkaar binnen kan stappen en individuele vestigingen veel ruimte krijgen. “We blijven onze lokale vestigingen stimuleren om ondernemend te werk te gaan, vanuit de filosofie dat ze de keuzes maken als ware het hun eigen bedrijf”, zegt Laan. 


Ook voor klanten staan de deuren open. “Lokaal hebben we een heel goed contact met onze klanten, over operationele zaken praten we vaak dagelijks”, zegt Laan. “Met een aantal klanten hebben we per kwartaal strategisch overleg, waarbij we ook onze prestaties reviewen. En twee keer per jaar nodigen we onze klanten uit voor een strategische dag waarbij we ze meenemen in ons innovatieproces en strategie – en ze ook om feedback vragen.”


Die open cultuur maakt dat TIP niet stilstaat, maar blijft innoveren en kijken hoe de bedrijfsvoering nog beter kan. “En niet alleen wat betreft de opleggers, de technische innovatie,” zegt Laan, “maar met alles waarmee klanten te maken krijgen: materiaal en onderhoud, wetgeving, opstopping, nachtdistributie.”


Laan geeft een driehoeksovereenkomst tussen een retailer, transportbedrijf en TIP als voorbeeld van een innovatieve samenwerking. “Omdat de retailer wel de voordelen wil hebben van regie maar niet de nadelen, hebben we een driehoeksovereenkomst opgesteld. Deze biedt iedere partij kostenverlaging en een grotere flexibiliteit.  Bijvoorbeeld, als routes of volumes veranderen, kan de retailer makkelijk schakelen. Wij schuiven het materiaal door aan een nieuwe vervoerder. Of, als de wetgeving de eisen voor geluidsoverlast verscherpt, zetten we stillere opleggers in. Daar hebben we het volume voor.”


Hij noemt data als een ander middel om te innoveren, om precies te zijn een middel om voorspellend te opereren. “Vergelijk het met een personenauto. Een keer per jaar wordt die gekeurd. De banden en remmen zijn dan niet helemaal versleten, maar omdat de auto toch binnen staat, vervangen we die maar. Dan gooi je eigenlijk geld over de balk. Hoe mooi is het als je deze elementen kunt meten en op basis van de gegevens de klant kunt zeggen wanneer deze moeten worden vervangen. Dat zorgt voor de laagste kosten en minste stilstand.”


Tip Trailer Services is de ketenpartner en neemt samen met klanten en relaties de gehele logistieke keten door om effectieve en efficiënte verbeteringen in de keten door te kunnen voeren. "Ook dat kan door data", stelt Laan. "Door te weten waar behoeften ontstaan en dat te combineren met de flexibele inzet van materiaal.”


Om dan toch terug te grijpen op het begin; we zouden ook kunnen zeggen dat deze innovaties mogelijk zijn door de omvang van TIP. En dat de omvang en de innovatiekracht de toekomst van TIP bestendigen. “Volgend jaar bestaat TIP 50 jaar”, zegt Laan. “In die jaren hebben we een aantal recessies meegemaakt, maar we zijn er nog steeds. TIP is de enige verhuur-, lease-, en onderhoudpartij die al zo lang bestaat.”

Feit

TIP Trailer Services Benelux in 2017

- 126.000 werkorders

- 14 werkplaatsen

- 600 leveranciers

- 325.000 geïnspecteerde banden

- 20.000 trailers beheerd

- 9.000.000 euro uitgegeven aan onderdelen

- 768.000.000 kilometer afgelegd door TIP-vloot Benelux

Delen

Journalist

Related articles