Weekly News

‘WE ZITTEN IN EEN RACE NAAR THE BOTTOM’

Er is een race naar the bottom gaande. Niet in prijs gemeten, of in omzet, maar in bezuinigingen op verpakkingsmateriaal

Mooie illustratie wat dat betreft is de huidige generatie PET-flessen. Ooit geprobeerd bij frisdrank? Als je de dop van de fles draait en het koolzuur ontsnapt, is de dunne wand van de fles zonder problemen in te drukken. Bij de vorige, dikwandige flessen was dat amper mogelijk. “PET-flessen zijn in de loop der jaren steeds dunner geworden. Bezuinigen op verpakkingsmateriaal betekent in dit verband: beter voor het milieu”, zegt managing director Dick de Koning van verpakkings adviesbureau Packz.

Deze besparingsrace is niet alleen bij kunststof te zien, maar ook bij blik, waarbij het gramsgewicht steeds lichter wordt. Verder is er sprake van een compactiseringstrend. Kijk naar spuitbussen. Die worden steeds kleiner, terwijl ze door het compactiseren wel dezelfde resultaten halen. “Hoe kleiner de verpakking, hoe milieuvriendelijker het transport. Met één zending kun je dan immers meer verpakkingen versturen”, benadrukt Dick de Koning. ?Vaak is kritiek te horen op het aanbieden van kleine portie-verpakkingen. Die zouden milieu- belastender zijn dan grootverpakkingen. Neem koffiepads. Toch eigenlijk zonde van het materiaal als je ook een pondspak kunt kopen. “Dat is nog maar de vraag: als je één kop koffie wilt zetten, dan is een koffiepad milieuvriendelijker dan filterkoffie.”

Een Andere belangrijke verpakkingstrend die zich in de food- wereld afspeelt, is flexibilisering van het verpakkingsmateriaal. Vroeger werden er rigide keuzes gemaakt wat dat betreft. Nu niet meer. Soep bijvoorbeeld zit niet alleen meer in blikken, maar ook in stazakken. Tegenwoordig vind je zelfs bonen in stazakken op de schappen van supermarkten. “De keuze voor die stazakken is vooral ingegeven door de aantrekkelijkheid van de presen- tatie. De zakken zien er mooier uit dan blikverpakkingen en weten de consument in de supermarkt beter te verleiden. In relatie met de milieu- impact is die keuze niet per se slecht. Voor stazakken is er relatief weinig kunststof nodig, hoewel daarbij geldt dat blik prima valt te recyclen. Bij die stazakken is dat wat lastiger. Door gebruik van mono- materiaal, dus door geen gebruik te maken van verschillende materialen, is dat echter prima op te lossen.”

Waar Dick de Koning met name veel fiducie in heeft, is de trend van het slimmer worden van verpakkingen. Dat komen we nu nog amper tegen. Over een paar jaar echter, verwacht De Koning, zien we dat verpakkingen gaan communiceren. Met de koelkast bijvoorbeeld, of met onze smartphone. “Daarmee gaat een totaal nieuwe wereld voor ons open. Dan geeft de melkverpakking bijvoorbeeld een seintje naar onze smartphone dat de melk het einde van zijn houdbaarheidsdatum nadert. Hoeven we nooit meer zure melk weg te gooien. De voorraad in de koelkast checken, doen we straks met behulp van een app. Dat hoeven we zelfs niet eens thuis te doen, dan kunnen we ook in de supermarkt checken. Deze technische vooruitgang is een geweldige impuls om voedselverkwisting tegen te gaan. Nu hebben mensen hun koelkast vaak vol liggen met producten over de houdbaarheidsdatum, over een paar jaar hoeft dat niet meer.”

En intelligente verpakkingen hoeven zich niet alleen te beperken tot de foodwereld. Ook de farmaciesector kan daar profijt uit trekken. Dick de Koning tot slot: “Groot probleem met medicijnen is dat mensen hun kuur niet afmaken. Door het aanbrengen van een intelligente dop op de verpakking, kun je dat als arts prima in de gaten houden. Ook dat brengt verkwisting terug.”

Hugo Schrameyer

Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles